Det Etiske Råd har i samarbejde med forlaget Praxis udarbejdet et undervisningsforløb til teknologifaget i gymnasiet. Undervisningsforløbet er bygget op i træningsmoduler, der bygger bro mellem teori og den praktiske verden.
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i Det Etiske Råds redegørelse Teknologier til fremstilling af nye alternativer til traditionelle animalske fødevarer og giver eleverne perspektiver på fremtidens fødevareproduktion igennem emner som klima, sundhed, biodiversitet, madkultur, ændring af kostvaner, etiske hensyn og fire eksempler på nye fødevareteknologier til fremstilling af alternativer til traditionelle animalske fødevarer.
Arbejdsområde
Eleverne skal arbejde med konkrete bud på fremtidens fødevarer og de teknologier, der knytter sig til dem. Herunder skal eleverne dykke ned i, hvorfor vi overhovedet har brug for nye fødevareteknologier, hvilke etiske overvejelser vi bør gøre os i forbindelse med brugen af teknologierne, og hvilke barrierer der kan være for, at vi som forbrugere tager dem til os.
Via video og illustrativ grafik præsenteres eleverne for fire bud på nye fødevareteknologier, der har potentiale til at blive en del af vores nye hverdagsmad:
- Kultiveret kød
- Plantefars
- Kultiveret mælk
- Alternativ til mælk uden brug af dyr
Forløbets opbygning
I arbejdet med at finde en løsning på forløbets problemstillinger, gennemgår eleverne de tre første faser af den systematiske produktudviklingsmodel, der knytter sig til teknologifaget:
- Problemidentifikation
- Problemanalyse
- Løsning
- Videre forløb