Undervisningsforløb om nye fødevareteknologier til faget Teknologi B i gymnasiet

Det Etiske Råd har i samarbejde med forlaget Praxis udarbejdet et undervisningsforløb til teknologifaget i gymnasiet. Undervisningsforløbet er bygget op i træningsmoduler, der bygger bro mellem teori og den praktiske verden.

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i Det Etiske Råds redegørelse Teknologier til fremstilling af nye alternativer til traditionelle animalske fødevarer og giver eleverne perspektiver på fremtidens fødevareproduktion igennem emner som klima, sundhed, biodiversitet, madkultur, ændring af kostvaner, etiske hensyn og fire eksempler på nye fødevareteknologier til fremstilling af alternativer til traditionelle animalske fødevarer.

Arbejdsområde

Eleverne skal arbejde med konkrete bud på fremtidens fødevarer og de teknologier, der knytter sig til dem. Herunder skal eleverne dykke ned i, hvorfor vi overhovedet har brug for nye fødevareteknologier, hvilke etiske overvejelser vi bør gøre os i forbindelse med brugen af teknologierne, og hvilke barrierer der kan være for, at vi som forbrugere tager dem til os.

Via video og illustrativ grafik præsenteres eleverne for fire bud på nye fødevareteknologier, der har potentiale til at blive en del af vores nye hverdagsmad:

  • Kultiveret kød
  • Plantefars
  • Kultiveret mælk
  • Alternativ til mælk uden brug af dyr

Forløbets opbygning

I arbejdet med at finde en løsning på forløbets problemstillinger, gennemgår eleverne de tre første faser af den systematiske produktudviklingsmodel, der knytter sig til teknologifaget:

  • Problemidentifikation
  • Problemanalyse
  • Løsning
  • Videre forløb

Kultiveret kød

Rådsmedlem, Jacob Giehm Mikkelsen, fortæller om de teknologier som muliggør produktion af dyrekød helt uden brug af dyr. 

Alternativer til mælk

Mejeriprodukter spiller en central rolle i vores spisevaner. Hør rådsmedlem, Jacob Giehm Mikkelsen, fortælle om produktion af alternativer til mælk. 

Log ind på "Praxis"

Det er helt gratis at tilgå undervisningsmaterialet. 

  • Er du elev eller lærer?
    Brug dit unilogin for at tilgå materialet

 

  • Hvis du hverken er lærer eller elev, skal du oprette dig på praxis hjemmeside for at tilgå materialet.
    Det kan du gøre her