De etiske overvejelser
Fosterdiagnostik kan udføres af forskellige grunde. Der kan være tale om tidlig fosterdiagnostik med henblik på kønsbestemmelse af fostret. Ved hjælp af nye metoder vil det sandsynligvis blive muligt tidligt i graviditeten at bestemme, hvem barnets far er. Også mulighederne for opsporing af sygdomme vil i fremtiden stige, og det vil formodentlig i langt højere grad end nu blive muligt at lave detaljerede risikoprofiler angående fostrets sandsynlighed for at udvikle syg-domme.
Etiske overvejelser i forhold til fosterdiagnostik har derfor også nær sammen-hæng med overvejelser om adgang til abort – enten som fri abort inden 12. graviditetsuge eller sen abort efter tilladelse fra et samråd. I jo højere grad der foreligger oplysninger om fostret ved tidlig diagnostik, i jo højere grad må man medtænke kvindens muligheder for at afslutte fostrets liv. De etiske overvejelser bag fosterdiagnostik ligger derfor meget tæt op ad de etiske overvejelser ved abort. Men der er også forskelle. Hvis man vil have en provokeret abort uden først at have været igennem fosterdiagnostik, er det fordi, man ikke ønsker at få et barn. Hvis man ønsker abort efter fosterdiagnostik, vil det derimod ofte være fordi, man ikke ønsker at få et bestemt barn, nemlig et barn med de sygdomsanlæg, fostret i maven har vist sig at have. På denne måde stiller netop fosterdiagnostik skarpt på spørgsmålet, om vi nu også skal bruge den teknik, der er til rådighed?
Fosterdiagnostikken involverer meget centrale værdier som fx menneskesyn, menneskelivets betydning, solidaritet og rækkevidden af den enkeltes selvbestemmelse. Beslutninger om fosterdiagnostik og abort kan være afgørende for, hvordan vi opfatter os selv og vores samfund, også i andre sammenhænge. Hvornår kan fx en sygdom eller misdannelse anses for tilstrækkelig alvorlig til, at det er berettiget at undersøge for den – med den eventuelle konsekvens at barnet bliver fravalgt? Skal man bruge alle de muligheder, som teknikken rummer? Man kan sige, at der netop ud fra et samfundsmæssigt synspunkt er grund til at træffe disse beslutninger ud fra et lidt bredere perspektiv end det, der isoleret set knytter sig til fosterdiagnostik.
Hensynet til fostrets værdighed og integritet
Hvordan man ud fra et etisk synspunkt opfatter fostret i de forskellige faser af dets udvikling, har stor betydning for, hvad man mener om fosterdiagnostik og den deraf følgende mulighed for, at der eventuelt udføres provokeret abort. Hvis man mener, at fostret allerede tidligt i sin udvikling skal betragtes som et menneskeligt væsen, der har krav på at blive behandlet med hensynsfuldhed og respekt, vil man antagelig være skeptisk over for overdreven brug af fosterdiagnostik, fordi den nu en gang har provokeret abort som indbygget mulighed.
Kvindens selvbestemmelse
Kvindens ret til at bestemme over sin egen krop og sit eget liv vejer tungt – i hvert fald inden udløbet af 12. graviditetsuge. Ud fra denne opfattelse er det helt op til kvinden selv, om hun ønsker abort på baggrund af fosterdiagnostik, og man kan hævde, at adgangen til abort netop er fri for at undgå, at kvinden nødsages til at retfærdiggøre sine motiver og begrundelser. Kvinden skal have lov til selv at bestemme, hvad hun anser for at være acceptabelt, på baggrund af hendes situation og holdninger.
Spørgsmålene om fostrets etiske status – altså hvordan man opfatter fostret – og kvindens selvbestemmelse er forbundet med hinanden på den måde, at hvis man mener, at fostret har en høj etisk status og tidligt i udviklingen skal betragtes som et menneskeligt væsen, vil man normalt gå ind for en relativt omfattende begrænsning af kvindens selvbestemmelse. Omvendt vil man acceptere et væsentligt større råderum for kvinden, hvis man anser fostrets etiske status for at være lav.