Hvem kan overbevise politikerne? Hvem kan bedst argumentere for eller imod at bruge GMO? Få jeres lærer til at styre slagets gang
Hvem kan overbevise politikerne?
Del klassen op i grupper, der hver skal forestille sig at være en bestemt interessegruppe. Grupperne skal argumentere for, om man bør dyrke GMO i Danmark eller ej. Herunder er forslag til interessegrupper:
- Forbrugerne i supermarkedet
- Industrien
- Konventionelt afgrødedyrkende landmænd
- Økologiske landmænd
- Forskere
- Greenpeace
- – eller find selv på nogle. Hver gruppe skriver de tre vigtigste argumenter for eller imod for hver gruppe ned.
Grupperne skal nu forestille sig, at de er blevet inviteret til en rundbordssamtale i Folketinget, hvor de ved at fremføre deres argumenter og krav, og kommentere på hinandens, skal opnå et godt resultat. Læreren kan være politikeren, der skal overbevises.
Bed derefter eleverne om at formulere, hvad deres personlige holdning er, og se så på argumenterne igen: Hvis argumenter fra ”rundbordssamtalen” er bedst, og hvilke dårligst – og hvorfor?
For eller imod?
Når alle I klassen har læst teksterne om "GMO - genmodificerede afgrøder", "Interview med genetiker, Thomas Didion" og "Interview om GMO", deler I klassen tilfældigt op i to grupper. Grupperne placerer sig i hver sin side af klassen.
Én gruppe skal være for GMO og den anden gruppe skal være mod GMO.
Eleverne behøver ikke at være i den gruppe, hvor holdningen stemmer overens med deres egen holdning!
De skal så i klassen argumentere for den holdning, de har påtaget sig, på tværs af klassen. Læreren er ordstyrer.
NB: Det kan være en god idé, at grupperne får 10 minutters forberedelsestid inden debatten starter, for at holdninger og argumenter kan komme på plads og eventuelt nedskrives.