Af Liselotte Unger (biologi og bioteknologi) Det Frie Gymnasium og Ida Thingstrup (Biologi og Bioteknologi), Roskilde Gymnasium
Det Etiske Råd har lavet et nyt materiale om forsøg på at hæmme malariamyggens reproduktion ved hjælp af indsættelse af ”gene drive” [1] med brug af CRISPR-Cas9 teknik [2]. Denne case er interessant, fordi den giver lejlighed til at kombinere økologiske sider af fagene med etiske og bioteknologiske aspekter.
Materialet giver mulighed for samarbejde med andre fag, for eksempel filosofi og måske religion, samt engelsk (se nedenfor) eller de etiske aspekter kan behandles inden for biologi hhv. bioteknologi.
Hvis du ikke har tid til at læse alt materialet igennem lige nu, kan vi anbefale de forskellige dele til følgende niveauer:
Tekster
|
Bio A |
Bio B |
Bio C |
Biotek A |
Introtekst: Udryddelse af skadelige organismer med genteknologi
Bl.a. CRISPR og gene drive. Forskellige cases om fordele, ulemper og perspektiver.
|
X |
X |
X |
X |
Biologisk tekst: 1-2-3 Gene drive! Sådan gør man
Mest for biologi/bioteknologi, men især afsnittet ”Risici og usikkerheder” er velegnet til faget som orientering om de forskellige aspekter ved disse nye teknikker. Den biologiske del kunne i et tværfagligt samarbejde formidles af biologielever til filosofielever
|
X |
(X) |
|
X |
Forskerinterview: Mygge-gene drive i laboratoriet
Kan evt. ses i uddrag da det giver et fantastisk indblik i forskerverdenen og hvor komplekse teknikker det drejer sig om
|
X |
(X) |
|
X |
Etikinterview om fjernelse af arter med gene drive og CRISPR-teknologi
Teksten lægger op til etisk argumentationsanalyse.
|
X |
X |
X |
X |
Vi vurderer, at materialet især vil være godt som en case i slutningen af 3g, hvor der følges op på og perspektiveres fra en række tidligere emner som genetik, økologi (særligt populationsbiologi hvis eleverne har biologi A), og sygdomslære (tropiske sygdomme). Der forudsættes nemlig ganske meget forhåndsviden, så det vil kræve for meget tid at læse det rent tematisk. Det vil være godt at have været igennem følgende emner på forhånd:
Økosystemer og artbegreber
- DNA’s struktur og replikation
- Meiose og mitose
- Mendels genetik
- Proteinsyntese
- Differentiering, promotor, genregulering
- Enzymer
- Plasmider
- Gensplejsningsteknikker
- PCR
- I biologi A: Populationsgenetik inkl. Hardy-Weinberg ligevægt (eller casen kan anvendes som introduktion til populationsgenetik)
- I bioteknologi A: Buffere
Supplerende materiale
CRISPR-Cas9- teknikken
Østerberg, JT, Palmgren M (2016) Bakteriers immunsystem åbner døren til en ny æra for biologien, Aktuel Naturvidenskab (1-2016), p. 25-29
Hammond A et al (2016) A CRISPR-Cas9 gene drive system targeting female reproduction in the malaria mosquito vector Anopheles gambiae, Nature Biotechnology 34, p. 78-83 http://rdcu.be/nJKT
Malariamyggen
Centers for Disease Control and Prevention (2015), siden Anopheles Mosquitoes, set 8/12-16, viser voksen, æg, larve og puppe. Sidst opdateret 21/10-15.