De fleste mennesker i dag mener også, at mennesket har en særlig status på Jorden. Det er i hvert fald det billede, der tegner sig, hvis man ser på, hvordan vi lever. Hvert år bruger vi eksempelvis milliarder af dyr til forsøg, beklædning og mad - som oftest til formål der ikke på nogle måder kan siges at være nødvendige. Ligeledes bruger vi som regel også naturen efter godtbefindende. Vi udrydder andre arter, forurener miljøet og ødelægger naturen, når vi vil have mere plads.
Det kan dog i høj grad diskuteres, hvorvidt det er etisk forsvarligt at tildele mennesket en særlig status. Gennem historien er denne forestilling blevet udfordret af forskellige filosoffer, teorier fra naturvidenskaben og ny teknologi. I dette afsnit kan du læse mere om nogle af disse udfordringer, der alle kredser om, hvorvidt mennesket er unikt, i den forstand at det kan forsvares at sætte os selv over dyr og resten af naturen.
En af disse udfordringer kommer som sagt fra filosofien. I slutningen af det 18. århundrede, skrev den britiske filosof Jeremy Bentham (1748-1832), at der forhåbentlig ville komme en dag, "[...] hvor dyrene får de rettigheder, som det ikke ville have været muligt at nægte dem for andre end en tyran. Franskmændene har allerede erkendt, at en sort hudfarve ikke er en begrundelse for at overlade et menneske i en bøddels lunefulde varetægt uden mulighed for indsigelse eller oprejsning. Måske bliver det en gang erkendt, at antallet af ben, hudens behåring, eller afslutningen på os sacrum, er lige så utilstrækkelige begrundelser for at overlade et sansende væsen til den samme skæbne. Hvad ellers er det, der kan markere den uoverskridelige grænse? Et det evnen til at tænke eller måske evnen til at tale? Men en fuldtudviklet hest er uden sammenligning mere rationel og bedre til at indgå I en samtale end et barn på en dag, en uge eller endda en måned. Men antag, at det ikke var sådan, hvad ville det så vise? Spørgsmålet er ikke, kan de tænke? Heller ikke, kan de tale? Det er, kan de lide?" (Bentham, 1789)
Ifølge Bentham, har man altså krav på hensyn i det omfang, at man kan lide, og dermed adskiller Bentham sig fra de filosoffer, der i stedet har lagt vægt på fornuften eller sproget. I modsætning til Descartes mente Bentham også, at dyr har evnen til at føle glæde og smerte, og at de har et ligeså stort krav på at vi ikke skader dem, som andre mennesker har.
I nogenlunde samme ånd har den nulevende australske filosof Peter Singer fremført det synspunkt, at dyr har krav på at få taget hensyn til deres interesser, i det omfang deres interesser kan sammenlignes med vores. Dyr har eksempelvis ikke nogen interesse i at stemme ved et valg, tage et kørekort og gå i skole, men de har en interesse i ikke at lide, og ifølge Singer, skal vi behandle ens tilfælde på samme måde. Hvis ikke vi kan pege på en relevant forskel mellem mennesker og andre dyr, så bliver vi nødt til at anerkende, at de har krav på de samme hensyn, som vi har. Ifølge Singer, så er der intet specielt over at tilhøre den menneskelige art, og der er ligeledes heller ikke noget specielt over ikke at gøre det. Det der er vigtigt er, hvilke interesser man har, ikke hvorvidt man tilhører den ene eller den anden art.
Naturvidenskaben har som sagt også udfordret forestillingen om menneskets særlige status. Nogle filosoffer har således peget på, hvordan det traditionelle grundlag for menneskets særlige status er i modstrid med Darwin's evolutionsteori. I henhold til Darwin's teori, er der ikke noget der adskiller mennesket fra andre dyr. Ifølge Darwin, har vi et fælles ophav, og alle vores egenskaber, blandt andet fornuft, sprog, bevidsthed, moral og så videre, findes i større eller mindre grad hos dyr. Nogle ville mene, at dette på mange måder rykker ved grundlaget for at tildele mennesket en særlig status på Jorden.
På samme måde har den teknologiske udvikling også rejst nogle spørgsmål om grundlaget for menneskets særlige status. I henhold til moderne genteknologi afviger en chimpanses DNA sig eksempelvis kun omkring 1 % fra et menneskes - i et genetisk perspektiv. Chimpanser er ikke blot vores tætteste slægtning, men meget tyder på, at vi også er deres tætteste slægtning. Det betyder, at en chimpanse har mere til fælles med os, end den har med de andre menneskeaber.
Samtidig er vi blevet mere opmærksomme på, hvordan den menneskelige hjerne fungerer, og hvordan det kan lade sig gøre, at påvirke mennesker på en måde der virker undergravende for vores forestillinger om mennesket som et frit væsen. Man kan eksempelvis påvirke menneskers koncentrationsevne ved hjælp af medicin (Ritalin, Adderall etc.), og man kan ligeledes påvirke menneskers humør ved hjælp af antidepressiver. Det tyder på, at mennesker ikke er ligeså frie som vi godt kan lide at tro, men at vi også er underlagt en masse forhold der rækker ud over os selv.